Pomoc psychologiczno-pedagogiczna oraz wsparcie dzieci niepełnosprawnych w placówce udzielana jest na podstawie:
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r., poz. 12
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r., poz. 502 z późn. zm.)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1648 z późn. zm.)
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu:
- aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka;
- aby stworzyć warunki do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu polega na:
- rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka;
- rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, a także czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu
Podstawa do objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną:
- niepełnosprawność,
- niedostosowanie społeczne,
- zagrożenie niedostosowaniem społecznym,
- zaburzenia zachowania lub emocji,
- szczególne uzdolnienia,
- specyficzne trudności w uczeniu się,
- deficyty kompetencji i zaburzeń sprawności językowej,
- choroba przewlekła,
- sytuacja kryzysowa lub traumatyczna,
- niepowodzenia edukacyjne,
- zaniedbania środowiskowe,
- trudności adaptacyjne
Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest bezpłatne i dobrowolne.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu:
- Terapeuta pedagogiczny – mgr Anna Frątczak
- Psycholog – dr Aleksandra Tracz
- Logopeda – mgr Joanna Jaźwińska
- Terapeuta SI – mgr Małgorzata Górecka, mgr Joanna Zielińska
- Nauczyciele współorganizujący kształcenie – mgr Ewa Dejek, mgr Anna Zajączkowska
- Pedagog specjalny – mgr Anna Milej
Dzieci mogą zostać objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną poprzez udział w zajęciach:
- korekcyjno–kompensacyjnych;
- logopedycznych;
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne;
- terapii integracji sensorycznej.
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną są obejmowane nie tylko dzieci posiadające orzeczenie lub opinię, mogą być nią objęte wszystkie dzieci, które tej pomocy potrzebują.
Kto może zgłosić potrzebę objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną :
• rodzice;
• dyrektor przedszkola;
• nauczyciel - wychowawca, specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem
• poradnia;
• pomoc nauczyciela
• pracownik socjalny;
• asystent rodziny;
• kurator sądowy;
• organizacja pozarządowa , instytucja działająca na rzecz dzieci i rodziny.