Szachy, które wprowadziliśmy w starszakach są fascynującym i angażującym doświadczeniem, które stymuluje rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny oraz rozwijają umiejętności logicznego myślenia.
Naszą przygodę z szachami zaczęliśmy od książki a raczej przewodnika po tej grze,która oparta jest na bajce. Ja wszyscy wiemy a raczej powinniśmy wiedzieć, ze nauka przez zabawę daje lepsze efekty,my z tego jak najbardziej korzystamy.
Nasz podręcznik jest podzielony na 7 głównych rozdziałów. Naukę po Szachowej Krainie rozpoczyna Giermek Dobrosułek i to On towarzyszy dzieciom podczas bitew rozgrywanych na naszej szachownicy . Żeby wiedzieć jak rozgrywać bitwy musieliśmy się nauczyć jak nasza armie ustawiać na szachownicy i jak poszczególni bohaterowie tej bajki się nazywają.
Dobrosułek zapoznał dzieci z ruchami figur szchowych, regułami jakie obowiązują w szachach, nauczył matowania oraz wyjaśniania na czym polega atak oraz obrona. Wszystko to było wspomagane trafnie dobranymi przykładami, przestronnymi diagramami, pięknymi kolorowankami, wierszykami i powiedzonkami np.; „Król do króla się nie przytula”, „Konia złapać – dziwna sprawa, tego z łąki to zabawa. Gdy chcesz zrobić to z szachami,skacze wszystkim nad głowami”, „Wieża – ciężkozbrojna pani, lubi władać nad liniami,co są równo rozłożone w każdym pionie i poziomie” oraz krzyżówkami, co tylko pozwoliło dłużej utrzymać uwagę małych słuchaczy w trakcie zajęć.
Przedstawię najważniejsze sfery które rozwinęły dzieci podczas systematycznego grania w szachy.
• Gra w szachy angażuje umysł w sposób który wymaga skupienia i uwagi na szczegółach co może pomóc w poprawie zdolności i koncentracji.
• Dzieci musiały być kreatywne i elastyczne w myśleniu aby opracować strategię.
• Nauczyły radzenia sobie z porażka jak i z sukcesem.
• Uczyły się gry fair play,szacunku dla przeciwnika oraz przyjmowania porażki z godnością.
• Budowania pewności siebie i poczucia własnej wartości.
• Integracji z innymi dziećmi, budowania relacji społecznych poprzez wspólną pasję.
Monika Olobry