Konsultacje społeczne w przedmiocie Statutów sołectw Gminy Izabelin zostały przeprowadzone zgodnie z postanowieniami Uchwały Nr IV/17/11 Rady Gminy Izabelin z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu konsultacji społecznych” i na podstawie Zarządzenia Nr 212/2017 Wójta Gminy Izabelin z dnia 26 kwietnia 2017 r.

Przedmiotowe konsultacje odbyły się w terminie od 17.05.2017 r. do 31.07.2017 r.

Informacja o konsultacjach w przedmiocie Statutów sołectw Gminy Izabelin została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, na stronie internetowej Gminy, w newsletterze oraz przekazana radnym, sołtysom i organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy Izabelin. Projekt Uchwały został wyłożony do wglądu w wersji papierowej w Urzędzie Gminy Izabelin, w Wydziale Rozwoju.

Za przeprowadzenie konsultacji odpowiadał Wydział Rozwoju Urzędu Gminy Izabelin.

W konsultacjach mogli brać udział mieszkańcy Gminy Izabelin i organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.).

Podczas konsultacji odbyły się dwa spotkania (07.06.2017 r. i 17.07.2017 r.), w czasie których mieszkańcy i organizacje pozarządowe zgłaszali uwagi do konsultowanego projektu statutów sołectw. Spotkania miały charakter aktywnej i merytorycznej dyskusji. Ponadto uwagi przekazywane były również za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Zgłoszone uwagi do konsultowanego dokumentu dotyczyły następujących zagadnień:

  1. wpisania do projektu statutów preambuły,
  2. doprecyzowania definicji „wydatków z budżetu gminy”,
  3. dodania sołectwu tzw. kompetencji miękkich, np. zadaniem sołectwa miałaby być integracja wspólnoty mieszkańców,
  4. określenia roli Rady Sołeckiej, liczby jej członków, zasad jej wyboru i funkcjonowania oraz kwestię opracowywania rocznego planu pracy Rady Sołeckiej,
  5. zmiany trybu wyboru sołtysa - z obecnie obowiązującego trybu (podczas zebrania sołeckiego) na tryb wyborów samorządowych całodniowych, w lokalu wyborczym z kampanią wyborczą,
  6. biernego prawa wyborczego dla osób zameldowanych, czynnego prawa wyborczego również dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy,
  7. kadencyjności sołtysów: ograniczenie funkcji sołtysa do dwóch kadencji,
  8. pełnienia funkcji sołtysa przez pracownika gminy - sołtys nie może być jednocześnie pracownikiem gminy,
  9. kwestia zastępstwa sołtysa podczas jego nieobecności,
  10. doprecyzowania rodzaj dokumentu, na podstawie którego przewodniczący zebrania wiejskiego ma prawo sprawdzić tożsamość osoby uprawnionej do głosowania – zamiast „dowodu osobistego” wprowadzono „dokument tożsamości ze zdjęciem”,
  11. rozszerzenia katalogu kanałów komunikacji z mieszkańcami, np. poprzez dodatkowe kanały komunikacji społecznej, takie jak: strona sołecka lub subdomena WWW gminnego dla sołectwa;
  12. nagrywania przebiegu zebrań wiejskich oraz zamieszczania w protokołach informacji o podjętych uchwałach, decyzjach i innych istotnych ustaleniach,
  13. zapisy przebiegu  zebrań wiejskich powinny być archiwizowane przez 5 lat,
  14. zmniejszenia liczby mieszkańców wymaganą do ważności podejmowanych uchwał na zebraniu wiejskim z 10% do 20 osób - mieszkańców uprawnionych do głosowania,
  15. przedstawiania przez sołtysa zebraniu wiejskiemu, oprócz sprawozdania z gospodarki finansowej sołectwa, również sprawozdanie z jego działalności,
  16. udostępniania sprawozdań rocznych sołtysów wszystkim innym radom sołeckim na terenie gminy,
  17. stworzenia możliwości organizowania spotkań rad sołeckich w formie telekonferencji – takie rozwiązanie ułatwiłoby członkom rad sołeckich częstsze spotkania,

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem jednolitego tekstu dokumentu.

Poniżej zamieszczony został dotychczasowy projekt statutów sołectw Gminy Izabelin.

W związku z trwającymi do 16 czerwca 2017 r. konsultacjami społecznymi projektu statutów sołectw Gminy Izabelin, 7 czerwca 2017 r. (środa), o godz. 18.00w sali koncertowej Centrum Kultury Izabelin przy ul Matejki 21 odbędzie się spotkanie z Wójtem Gminy.

Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców, sołtysów, rady sołeckie, radnych Gminy i organizacje pozarządowe do udziału w spotkaniu i w dyskusji  na temat konsultowanych statutów oraz do zgłaszania ewentualnych uwag.

Szczegółowe informacje na temat trwających konsultacji projektu statutów sołectw Gminy Izabelin wraz z konsultowanym dokumentem znajdują się na stronie internetowej Gminy:

https://www.gmina.izabelin.pl/150,konsultacje-spoleczne.html?tresc=2214

 

  • -
 

Od 17 maja do 16 czerwca 2017 r. odbędą się konsultacje społeczne w sprawie Statutów sołectw Gminy Izabelin. W tym terminie będzie można zgłaszać uwagi i opinie do konsultowanych dokumentów:

1) w formie pisemnej na adres: Urząd Gminy Izabelin, ul. 3 Maja 42, 05-080 Izabelin (decyduje data wpływu do Urzędu Gminy)

2) w formie pisemnej za pośrednictwem faxu na nr 22 722 80 06,

3) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: b.borys@izabelin.pl

Organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgłaszając się do udziału w konsultacjach, dodatkowo będą musiały wypełnić formularz do konsultacji, który będzie stanowił załącznik do zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji.

Projekt statutów sołectw Gminy Izabelin dostępny jest:

1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,

2) na stronie internetowej Gminy (poniżej),

3) oraz w Wydziale Rozwoju Urzędu Gminy Izabelin (pok. nr 113) udostępniony jest w formie papierowej.

W dniu 27 maja 2017 r. (sobota), podczas Pikniku Rodzinnego przy Centrum Kultury Izabelin (w godz. 12.00-21.00), na stoisku Urzedu udostępniony zostanie projekt statutów i będzie można zgłaszać do niego uwagi.

W dniu 7 czerwca 2017 r. (środa) o godz. 18.00, w sali koncertowej Centrum Kultury Izabelin przy ul Matejki 21, odbędzie się spotkanie z Wójtem, w sprawie omówienia statutów sołectw Gminy Izabelin.

Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniu i w dyskusji wszystkich mieszkańców, sołtysów, rady sołeckie, radnych Gminy i organizacje pozarządowe.

Statut sołectwa jest aktem wewnętrznego prawa, regulującym organizację sołectwa oraz zasady i zakres jego działania. Przyjmując, iż jest to dokument zasadniczy dla funkcjonowania danego sołectwa, zapisy statutu powinny z jednej strony wynikać z obowiązujących przepisów prawa, a z drugiej strony, uwzględniając specyfikę każdego sołectwa, statut powinien zawierać regulacje zgodne z celami i zadaniami stawianymi w zakresie zaspokajania potrzeb danej wspólnoty mieszkańców. Obie te funkcje są wobec siebie komplementarne i wzajemnie warunkują obowiązujące regulacje oraz konieczność ich nowelizacji.

Postanowienia statutów sołectw Gminy wynikają bezpośrednio z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) i ściśle powiązane są ze Statutem Gminy Izabelin. Uchwalone zostały w 1999 r. a w międzyczasie dwukrotnie zmieniany był Statut Gminy i nowelizowano przepisy ww. ustawy. W związku z tym, w wyniku zmieniających się przepisów prawa i potrzeb społecznych mieszkańców należy dokonać zmian także w statutach sołectw tak, aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami i odpowiadały na aktualne potrzeby mieszkańców.