Konsultacje społeczne w przedmiocie Statutów sołectw Gminy Izabelin zostały przeprowadzone zgodnie z postanowieniami Uchwały Nr IV/17/11 Rady Gminy Izabelin z dnia 26 stycznia 2011 r. w sprawie przyjęcia „Regulaminu konsultacji społecznych” i na podstawie Zarządzenia Nr 212/2017 Wójta Gminy Izabelin z dnia 26 kwietnia 2017 r.
Przedmiotowe konsultacje odbyły się w terminie od 17.05.2017 r. do 31.07.2017 r.
Informacja o konsultacjach w przedmiocie Statutów sołectw Gminy Izabelin została zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu, na stronie internetowej Gminy, w newsletterze oraz przekazana radnym, sołtysom i organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy Izabelin. Projekt Uchwały został wyłożony do wglądu w wersji papierowej w Urzędzie Gminy Izabelin, w Wydziale Rozwoju.
Za przeprowadzenie konsultacji odpowiadał Wydział Rozwoju Urzędu Gminy Izabelin.
W konsultacjach mogli brać udział mieszkańcy Gminy Izabelin i organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.).
Podczas konsultacji odbyły się dwa spotkania (07.06.2017 r. i 17.07.2017 r.), w czasie których mieszkańcy i organizacje pozarządowe zgłaszali uwagi do konsultowanego projektu statutów sołectw. Spotkania miały charakter aktywnej i merytorycznej dyskusji. Ponadto uwagi przekazywane były również za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Zgłoszone uwagi do konsultowanego dokumentu dotyczyły następujących zagadnień:
- wpisania do projektu statutów preambuły,
- doprecyzowania definicji „wydatków z budżetu gminy”,
- dodania sołectwu tzw. kompetencji miękkich, np. zadaniem sołectwa miałaby być integracja wspólnoty mieszkańców,
- określenia roli Rady Sołeckiej, liczby jej członków, zasad jej wyboru i funkcjonowania oraz kwestię opracowywania rocznego planu pracy Rady Sołeckiej,
- zmiany trybu wyboru sołtysa - z obecnie obowiązującego trybu (podczas zebrania sołeckiego) na tryb wyborów samorządowych całodniowych, w lokalu wyborczym z kampanią wyborczą,
- biernego prawa wyborczego dla osób zameldowanych, czynnego prawa wyborczego również dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy,
- kadencyjności sołtysów: ograniczenie funkcji sołtysa do dwóch kadencji,
- pełnienia funkcji sołtysa przez pracownika gminy - sołtys nie może być jednocześnie pracownikiem gminy,
- kwestia zastępstwa sołtysa podczas jego nieobecności,
- doprecyzowania rodzaj dokumentu, na podstawie którego przewodniczący zebrania wiejskiego ma prawo sprawdzić tożsamość osoby uprawnionej do głosowania – zamiast „dowodu osobistego” wprowadzono „dokument tożsamości ze zdjęciem”,
- rozszerzenia katalogu kanałów komunikacji z mieszkańcami, np. poprzez dodatkowe kanały komunikacji społecznej, takie jak: strona sołecka lub subdomena WWW gminnego dla sołectwa;
- nagrywania przebiegu zebrań wiejskich oraz zamieszczania w protokołach informacji o podjętych uchwałach, decyzjach i innych istotnych ustaleniach,
- zapisy przebiegu zebrań wiejskich powinny być archiwizowane przez 5 lat,
- zmniejszenia liczby mieszkańców wymaganą do ważności podejmowanych uchwał na zebraniu wiejskim z 10% do 20 osób - mieszkańców uprawnionych do głosowania,
- przedstawiania przez sołtysa zebraniu wiejskiemu, oprócz sprawozdania z gospodarki finansowej sołectwa, również sprawozdanie z jego działalności,
- udostępniania sprawozdań rocznych sołtysów wszystkim innym radom sołeckim na terenie gminy,
- stworzenia możliwości organizowania spotkań rad sołeckich w formie telekonferencji – takie rozwiązanie ułatwiłoby członkom rad sołeckich częstsze spotkania,
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem jednolitego tekstu dokumentu.
Poniżej zamieszczony został dotychczasowy projekt statutów sołectw Gminy Izabelin.
W związku z trwającymi do 16 czerwca 2017 r. konsultacjami społecznymi projektu statutów sołectw Gminy Izabelin, 7 czerwca 2017 r. (środa), o godz. 18.00, w sali koncertowej Centrum Kultury Izabelin przy ul Matejki 21 odbędzie się spotkanie z Wójtem Gminy.
Serdecznie zapraszamy wszystkich mieszkańców, sołtysów, rady sołeckie, radnych Gminy i organizacje pozarządowe do udziału w spotkaniu i w dyskusji na temat konsultowanych statutów oraz do zgłaszania ewentualnych uwag.
Szczegółowe informacje na temat trwających konsultacji projektu statutów sołectw Gminy Izabelin wraz z konsultowanym dokumentem znajdują się na stronie internetowej Gminy:
https://www.gmina.izabelin.pl/150,konsultacje-spoleczne.html?tresc=2214
Od 17 maja do 16 czerwca 2017 r. odbędą się konsultacje społeczne w sprawie Statutów sołectw Gminy Izabelin. W tym terminie będzie można zgłaszać uwagi i opinie do konsultowanych dokumentów:
1) w formie pisemnej na adres: Urząd Gminy Izabelin, ul. 3 Maja 42, 05-080 Izabelin (decyduje data wpływu do Urzędu Gminy)
2) w formie pisemnej za pośrednictwem faxu na nr 22 722 80 06,
3) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: b.borys@izabelin.pl
Organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgłaszając się do udziału w konsultacjach, dodatkowo będą musiały wypełnić formularz do konsultacji, który będzie stanowił załącznik do zarządzenia w sprawie przeprowadzenia konsultacji.
Projekt statutów sołectw Gminy Izabelin dostępny jest:
1) w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu,
2) na stronie internetowej Gminy (poniżej),
3) oraz w Wydziale Rozwoju Urzędu Gminy Izabelin (pok. nr 113) udostępniony jest w formie papierowej.
W dniu 27 maja 2017 r. (sobota), podczas Pikniku Rodzinnego przy Centrum Kultury Izabelin (w godz. 12.00-21.00), na stoisku Urzedu udostępniony zostanie projekt statutów i będzie można zgłaszać do niego uwagi.
W dniu 7 czerwca 2017 r. (środa) o godz. 18.00, w sali koncertowej Centrum Kultury Izabelin przy ul Matejki 21, odbędzie się spotkanie z Wójtem, w sprawie omówienia statutów sołectw Gminy Izabelin.
Serdecznie zapraszamy do udziału w spotkaniu i w dyskusji wszystkich mieszkańców, sołtysów, rady sołeckie, radnych Gminy i organizacje pozarządowe.
Statut sołectwa jest aktem wewnętrznego prawa, regulującym organizację sołectwa oraz zasady i zakres jego działania. Przyjmując, iż jest to dokument zasadniczy dla funkcjonowania danego sołectwa, zapisy statutu powinny z jednej strony wynikać z obowiązujących przepisów prawa, a z drugiej strony, uwzględniając specyfikę każdego sołectwa, statut powinien zawierać regulacje zgodne z celami i zadaniami stawianymi w zakresie zaspokajania potrzeb danej wspólnoty mieszkańców. Obie te funkcje są wobec siebie komplementarne i wzajemnie warunkują obowiązujące regulacje oraz konieczność ich nowelizacji.
Postanowienia statutów sołectw Gminy wynikają bezpośrednio z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.) i ściśle powiązane są ze Statutem Gminy Izabelin. Uchwalone zostały w 1999 r. a w międzyczasie dwukrotnie zmieniany był Statut Gminy i nowelizowano przepisy ww. ustawy. W związku z tym, w wyniku zmieniających się przepisów prawa i potrzeb społecznych mieszkańców należy dokonać zmian także w statutach sołectw tak, aby były one zgodne z obowiązującymi przepisami i odpowiadały na aktualne potrzeby mieszkańców.