Projekt budżetu gminy na 2025 rok… bez tajemnic

Budżet gminy to roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów. W piątek (15 listopada), zgodnie z obowiązującymi przepisami, Wójt Gminy Izabelin - Mateusz Milej przedłożył projekt uchwały budżetowej: Radzie Gminy Izabelin - organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Warszawie - celem zaopiniowania.

Najważniejszym celem działania gminy jest realizacja potrzeb jej mieszkańców. To gmina odpowiada za wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie są zastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego oraz władz centralnych, tj. między innymi za:

  • inwestycje gminne (kanalizację, drogi, chodniki itd.),
  • organizację transportu zbiorowego,
  • utrzymanie jednostek oświatowych (szkoły i przedszkola),
  • pomoc społeczną,
  • współpracę z organizacjami pozarządowymi,
  • realizację zadań z zakresu promocji kultury i sportu,
  • funkcjonowanie urzędu.

Wszystko to w ramach budżetu gminy.

Budżetowe ABC

Po przedłożeniu przez wójta projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy i RIO (ZARZĄDZENIE NR 81/2024 WÓJTA GMINY IZABELIN z dnia 15 listopada 2024 r. w sprawie projektu uchwały budżetowej na 2025 rok ↓ poniżej), budżet gminy uchwalany jest przez radnych na okres roku budżetowego, który jednocześnie jest rokiem kalendarzowym, nie później jednak niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.

I jeśli kiedykolwiek zastanawialiście się Państwo nad tym, skąd właściwie gmina bierze pieniądze, wyjaśniamy. Samorząd nie mógłby działać bez środków finansowych. Źródłem dochodów są na przykład:

  • podatki lokalne – m.in. od nieruchomości, rolny, leśny, od spadków i darowizn,
  • opłaty – od posiadania psa, od środków transportowych,
  • sprzedaż gruntów i budynków, które należą do gminy,
  • dochody przedsiębiorstw komunalnych, np. z dostarczania wody czy wynajmu mieszkań należących do gminy,
  • dotacje z Unii Europejskiej i dotacje od innych samorządów, np. środki z budżetu większego miasta na remont drogi dojazdowej z sąsiedniej gminy.

Gmina otrzymuje ponadto tzw. subwencję – środki przeznaczone na prowadzenie edukacji w gminie, przede wszystkim fundusze na wypłaty pensji dla nauczycieli i utrzymanie szkół. Realizowane są również zadania obowiązkowe określone w różnych ustawach: gmina wypłaca np. świadczenie 800+, wydaje dowody osobiste, przeprowadza wybory i na ich realizację otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa.

PIT i CIT

Nowelizacja przepisów o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmienia od 1 stycznia 2025 roku sposób naliczania dochodów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu PIT i CIT. Tym samym dochody gminy nie będą zależały od zmian w systemie podatkowym, ale od tego, jakie dochody mają mieszkańcy.

Do budżetu gminy trafi 7% dochodów podatników podatku PIT zamieszkałych na terenie gminy i 1,6% dochodów podatników podatku CIT płaconego przez firmy działające na jej terenie. W projekcie budżetu gminy na 2025 roku oszacowano dochody:

  • udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych 62.310.084,46 zł,
  • udziały w podatku dochodowym od osób prawnych 840.705,49 zł

oraz dochody z podatków i opłat lokalnych:

  • dochody z podatków i opłat lokalnych od osób prawnych 6.004.560,00 zł,
  • dochody z podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych 5.863.966,76 zł.

Przy planowanych rocznych dochodach budżetu na 2025 roku Gminy Izabelin w wysokości 107.000.000,00 zł, nasze wpływy z PIT i CIT w kwocie 63.150.789,95 zł stanowią ponad 59%. Biorąc pod uwagę potrzeby gminy to ogromna część dochodów, która ma wpływ na nasze otoczenie!

"Płać podatki tam, gdzie mieszkasz"

Nasze podatki przeznaczane są między innymi na finansowanie szkół i przedszkoli oraz inwestycje m.in. w drogi i chodniki. Im więcej osób podczas składania zeznania podatkowego zadeklaruje, że mieszka właśnie tutaj, tym większy będzie wpływ do budżetu gminy.

Jeśli mieszkasz zatem w gminie Izabelin, rozliczaj podatki w gminie Izabelin – dzięki temu Twoje pieniądze będą wspierać lokalne inwestycje. Weź udział w naszej Akcji PIT 2025!